În primăvară am mers la Liceul Teoretic Petre Pandrea din Balș. În cadrul evenimentlui Magia Dezvoltării Personale, am ales alături de elevi să facem un studiu de caz despre prietenie. De obicei era un studiu de caz antreprenorial, însă atmosfera primitoare și energia lor m-a ajutat să shiftez perspectiva.
Am decis că acest exercițiu poate fi modelat inclusiv pe partea de dezvoltare personală.
Iată ce au ales elevii ca fiind important pentru ei, în ceea ce privește prietenia:
• Încrederea
• Susținerea
• Sinceritatea
• Înțelegerea
• Afecțiunea / ajutorul emoțional
• Să fie haios
• Să nu judece oamenii
• Să poată fi un mentor bun
• Să ofere respect
• Să ofere atenție
• Să ofere ajutor necondiționat
• Să ofere o prietenie necondiționată
• Să fie o persoană inteligentă
Exercițiul de studiu de caz despre prietenie la Liceul Teoretic Petre Pandrea din Balș pare să fi avut un impact semnificativ asupra elevilor și să le fi oferit oportunitatea de a înțelege mai bine conceptul de prietenie și așteptările legate de aceasta.
Iată câteva idei și puncte principale prin care acest exercițiu i-a ajutat pe copii să descopere ce își doresc alți copii de la prietenii lor, ce așteptări personale și comune au și cum ar putea arăta viitorul lor:
Înțelegerea valorilor prieteniei
Prin identificarea aspectelor importante pentru prietenii lor, elevii au avut ocazia să exploreze și să înțeleagă mai profund valorile pe care le pun ei înșiși în prietenie. Această introspecție i-a ajutat să devină mai conștienți de importanța încrederii, sincerității, susținerii și respectului în relațiile lor personale.
Dezvoltarea empatiei
Exercițiul a încurajat elevii să vadă lucrurile din perspectiva celorlalți și să înțeleagă că așteptările lor personale pot fi diferite de cele ale altor prieteni. Această abilitate de a empatiza și de a accepta diversitatea în dorințele prietenilor poate contribui la construirea unor relații mai solide.
Creșterea responsabilității în prietenie
Ideea că un prieten trebuie să poată fi un mentor bun a subliniat importanța dezvoltării personale în cadrul prieteniilor. Elevii au fost poate inspirați să devină prieteni mai buni și să își asume o mai mare responsabilitate în susținerea și îndrumarea prietenilor lor.
Explorarea conceptului de prietenie necondiționată
Aprecierea nevoii de prietenie necondiționată a condus la o dezbatere interesantă cu privire la limitările și așteptările în relații. Elevii au învățat că prietenia nu trebuie să fie unilaterală și că este important să ofere la fel de mult cât primesc.
Cultivarea inteligenței emoționale
Căutarea prietenilor care oferă ajutor emoțional și care pot înțelege nevoile și sentimentele celorlalți i-a încurajat pe elevi să dezvolte abilități de inteligență emoțională. Aceasta poate contribui la relații mai sănătoase și la creșterea capacității de a face față situațiilor dificile.
Planificarea pentru viitor
În urma exercițiului, elevii au dobândit o perspectivă mai clară asupra așteptărilor lor și a modului în care își doresc să arate prieteniile lor în viitor. Acest lucru le-a oferit un cadru pentru a dezvolta și menține relații sănătoase și satisfăcătoare pe parcursul vieții lor.
Îmbunătățirea abilităților de comunicare
Prin discuții sincere și deschise despre așteptările din prietenie, elevii au avut ocazia de a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare. Această abilitate este crucială pentru dezvoltarea și menținerea relațiilor interpersonale de succes.
În ansamblu, acest exercițiu a fost o experiență formativă pentru elevi, ajutându-i să înțeleagă mai bine valorile și așteptările legate de prietenie, precum și să devină mai conștienți de rolurile pe care le pot juca în relațiile lor interpersonale.
Acest lucru ar putea avea un impact pozitiv asupra vieților lor și asupra modului în care construiesc și mențin prietenii în viitor.